Naar Kawagoe of toch niet....

7 oktober 2023 - Kamakura, Japan

Vandaag stond Kawagoe in de planning, ongeveer 1,5 uur treinen vanaf Tokyo maar Kamakura stond ook nog op het lijstje en dat was net even dichterbij. Dus uiteindelijk besloten naar Kamakura te gaan. Dit ligt ten zuiden van Tokyo aan de kust en staat bekend om zijn vele tempel en heiligdommen en de grote Boeddha.

Om nu alle 65 te bezoeken en een wandeling van een paar uur te maken, vonden we wat te veel van het goede maar we wilden in ieder geval de grote boeddha bezoeken en wat daar nog in de buurt ligt.

Met de trein dus naar Kamakura. Daar aangekomen te voet naar de grote Boeddha. Alvorens we dit complex binnentraden natuurlijk eerst nog even een koffietje gedaan.

De Boeddha is in 1252 gegoten in brons en heeft al veel vloedgolven, aardbevingen en andere ellende meegemaakt. Ze hebben hem nu maar voorzien van schokdempers voor de volgende rampen die er vast wel komen.... Japan is tenslotte het land van de aardbevingen. Deze Amira-Boeddha is 13,5 meter hoog en als je wil, kan je er ook nog onder kijken. In zijn achterkant heeft hij twee luchtdeurtjes (vast voor de mensen die binnen in hem staan. Het is een mooi complex.

Daarna zijn we verder gelopen naar Hasedera tempel. Bijzonder hier is de zaal die gewijd is aan Jizo, de beschermer van kinderen die stil geboren of gestorven zijn. Daar even stil gestaan.... Ook bij het winkeltje van de tempel een heel klein beeldje van Jizo van zand gekocht.... Verder gekeken in de grot, een complex met een prachtige tuin, de soetra bewaarplaats, kortom veel moois om te bekijken.

De tempels liggen veelal tegen de heuvels om Kamakura heen. Daardoor heb je ook een mooi uitzicht over de stad en het strand.

Na een paar uur weer terug met de trein naar Tokyo. Nu maar het dichtstbijzijnde station genaamd Hase genomen. Wat is het druk, we staan in in de rij maar kunnen wel allemaal mee. Ook nu staat iedereen keurig in de rij te wachten. Ook bij het overstappen op de trein naar Tokyo.

Rond 6 uur terug in Tokyo en even een hapje gegeten, koude udon met kip en warme rijst. Vervolgens terug in het Hotel om met de beentjes weer even omhoog te zitten. Het was een mooi dagje met wederom prachtig weer. De zomer was hier nog niet voorbij.